Naprawa klasycznego wozu – jak się za to zabrać, o czym pamiętać?

0
302

Aby odrestaurować klasyczny samochód, potrzeba nie tylko chęci i czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Co jeszcze będzie nam potrzebne, aby zaniedbany oldtimer wrócił wyglądem do czasów swojej świetności?

W ostatnich latach rynek aut klasycznych zaczął się rozwijać w nieprawdopodobnym tempie. Auta, które jeszcze kilka lat temu dosyć często można było spotkać na polskich drogach, obecnie są tak rzadkie, że jeśli już pojawiają się na rynku wtórnym, z miejsca osiągają niezwykle wysokie ceny, a z roku na rok właściciele takich aut oczekują wygórowanych kwot za swoje cacka. Nie wiadomo, czy w najbliższym czasie ta sytuacja ulegnie zmianie, więc zamiast polować na wymarzony samochód w idealnym stanie, lepiej postawić na wóz będący bazą do ewentualnej renowacji. Musimy jednak trzeźwo spojrzeć na kwestię wspomnianej renowacji: jak wiele pieniędzy trzeba włożyć w przywrócenie danego auta do stanu fabrycznego, czy stać nas na taką inwestycję, a także czy istnieje jakakolwiek szansa, aby nabyć gdzieś elementy zamienne do interesującego nas samochodu. Przykładowo oryginalne części do vw bulika czy garbusa z racji ich powszechnego występowania na rynku wtórnym powinny być raczej do znalezienia, ale jeśli zafascynował nas jakiś japoński rarytas oferowany tylko w określonych krajach przez kilka lat, to możemy być pewni, że zdobycie podzespołów niezbędnych do naprawy będzie graniczyć z cudem.

Jak już wspomnieliśmy, oryginalne części do vw garbusa czy bulika są dosyć często obecne na rynku wtórnym, toteż tego typu auta łatwo znaleźć nie tylko w formie bazy do dalszych prac, ale także jako gotowe, odnowione już samochody. Przygotujmy się jednak na niebotyczne ceny – czasy, w których za absolutne grosze można było upolować rzadkie i niespotykane wozy, prawdopodobnie minęły już bezpowrotnie.

Sam zakup powinna poprzedzić wnikliwa obserwacja interesującego nas samochodu – czy jego stan w ogóle pozwala na przeprowadzenie jakichkolwiek napraw, czy chcemy kupić określone auto jako dawcę konkretnych części, czy z racji niepowtarzalności modelu chcemy go ocalić od zapomnienia niezależnie od związanych z tym kosztów. Oryginalne części do vw karmanna, mimo jego pokrewieństwa z garbusem, rzadko można trafić w Polsce – prędzej uda nam się je znaleźć w Niemczech. Zwróćmy uwagę też na to, że nawet tak zwane “znaleziska ze stodoły”, czyli auta, którymi nikt od kilkunastu lat nie jeździł, potrzebują sporych pieniędzy, aby przywrócić je do używalności – część elementów psuje się też od niejeżdżenia.

Niektórzy nazywają renowację klasyków niekończącą się skarbonką, podczas gdy inni są zdania, że jest to inwestycja, na której można zyskać naprawdę sporo. Niezależnie od tego, po której stronie barykady stoimy, warto docenić tych, którym się chce przywracać stare auta do życia. Jeśli zastanawiamy się nad tym, czy samemu nie nabyć jakiegoś klasyka celem renowacji, przeanalizujmy wszelkie za i przeciw, i przede wszystkim dokładnie podliczmy nasz budżet, jaki możemy w tym celu przeznaczyć – to od tego będzie zależeć sukces całego przedsięwzięcia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here